e-Sport

e-Sport

...e-sport, czyli dyscyplina sportowa XXI wieku.

Szybciej, wyżej, mocniej to przymiotniki, które określają istotę sportu w standardowym ujęciu. Czasy jednak ewoluowały, a sport wykroczył daleko poza fizyczne zmagania. Nie odłącznym ludzkim elementem jest myślenie, które w sporcie przekłada się na umiejętność przechytrzenia rywala, doboru odpowiedniej strategii i antycypacji, czego przykładem są m.in. szachy i poker.

E-sport przenosi rywalizacje do komputerów, jednak istota jest niezmienna: to gracz swój los ma w swoich rękach i musi być lepszy od przeciwnika.

Definicja z wiki: Sport elektroniczny (eSport, e-sport, ang. electronic sports) – forma rywalizacji, w której przedmiotem działań zawodników są gry komputerowe.

W naszych czasach, czyli dobie modernizacji i postępu technicznego, coraz więcej z życia codziennego zamykamy w internecie i komputerze. Transakcje finansowe, media, poczta, zakupy i wiele innych produktów czy usług mamy na wyciągnięcie dłoni do laptopa. Wraz z duchem postępu narodził się e-sport, czyli rywalizacja w grach komputerowych.

Katowice. Katowicki Spodek. Rok 2014. Miejsce kultowe dla polskiego sportu. Tysiące ludzi na trybunach wyczekuje decydującej rozgrywki. Po długim i morderczym turnieju Polacy grający w drużynie Virtus.pro dochodzą do finału i wygrywają w turnieju Counter-Strike: Global Offensive. Nagroda to 300 tysięcy złotych do podziału na 5 graczy. Czuć atmosferę święta, nie ma wolnych miejsc. U koników ceny biletów sięgały nawet kilku tysięcy złotych. W końcu reprezentanci gospodarzy zdobywają ostatni punkt i cieszą się z historycznego sukcesu.

To opis mistrzostw świata w siatkówce? Wiele się zgadza, ale tym razem mowa o zawodach Intel Extreme Masters. Wtedy wielu Polaków poznało prawdziwą siłę e-sportu. Drużyna Virtus.Pro złożona z Polaków sięgnęła po prestiżowy tytuł, wygrywając turniej w grze Counter-Strike: Global Offensive. Wówczas w Polsce rozpoczyna się szeroka dyskusja, czy zawody w grach komputerowych można nazwać sportem. 

(EMS Katowice 2014 - finał Virtus.pro vs. NiP Gaming)

E-gamming trafił wtedy w Polsce do świadomości społecznej i zmienił postrzeganie o tym zjawisku. Matki przez lata wyzywały swoje dzieci, aby przestały poświęcać tyle czasu na ślęczenie przed monitorem, bo nie jest to gwarant udanej przyszłości. Znacznie szybciej niż się spodziewano wykształciły się profesjonalne zespoły, które zapewniają swoim członkom odpowiednie warunki. Ci muszą jedynie skupić się na doskonaleniu swoich umiejętności pod kątem specjalistów i trenerów. E-sport ciągle zyskuje na popularności, pule nagród w turniejach są coraz większe, a sponsorzy coraz chętniej garną się do wspierania graczy.

Zainteresowanie rośnie. Gra, w której triumfowali Polacy, ma co najmniej 10 milionów aktywnych użytkowników każdego miesiąca. Prym wśród gier eSportu wiedzie League of Legends. Popularny ”LoL” jest stosunkowo młodym produktem, ale już po roku znalazł aż 75 milionów chętnych do gry.

E-sport bukmacherzy

Wraz ze wzrostem światowego zainteresowania wśród graczy i kibiców, eSport'em zainteresowali się też bukmacherzy. Już w lutym 2010 Pinnacle Sports jako pierwszy bukmacher w internecie wystawił ofertę na e-sport, na rozgrywki StarCraft 2. Musiało minąć kilka lat zanim kolejni bukmacherzy zainteresowali się zakładami bukmacherskimi na e-sport. Z początkiem 2014 w eSport wszedł bet365, początkowo jedynie w League of Legend, później sukcesywnie poszerzał ofertę. W tym samym roku ofertę bukmacherską o e-sport poszerzył Bet-at-Home a w 2015 do eSports dołączył Unibet, Betsson i Betsafe oraz Betway. Popularność eSportu dostrzegli też polscy bukmacherzy, z legalnych bukmacherów najlepszą ofertę na sporty elektroniczne mają LV BET i Fortuna.

Nie ma się czemu dziwić, zakłady bukmacherskie na e-sport są coraz bardziej popularne. Młode pokolenie fascynuje już nie tylko gra Cristiano Ronaldo czy Novaka Djokovica ale też zmagania sportowców przed komputerami. Tym bardziej, że obecnie wielu osobom dużo dalej jest do uprawiania piłki nożnej, tenisa czy siatkówki niż do codziennej rozrywki w grach komputerowych. Naturalną koleją rzeczy jest więc zainteresowanie tą samą dyscyplinę sportową - esportami. Zobacz najlepszych bukmacherów na esport.

Od pustych czterech ścian do stadionu

Pierwsze gry komputerowe powstały już w latach 50. i 60. XX wieku. Wówczas konsole współpracowały z telewizorami. O e-sporcie można mówić w nieco późniejszym okresie. Potrzeba było kilku lat na rozpropagowanie nowej rozrywki, aby następnie móc rywalizować w szerszym gronie.

Pierwsze zawody rozegrano na Uniwersytecie Stanford w 1972. Pierwszą grą, w którą rywalizowano był Pong. Zwycięzca otrzymał roczną prenumeratę magazynu Rolling Stone. Niecałą dekadę później główną nagrodą w innych zmaganiach był czek na dziesięć tysięcy dolarów, który można było wygrać za najlepszy wynik w grze Super Mario bądź Tetris.

Wraz z rozwojem i powstawaniem tanich komputerów w latach 80. i 90. zaczęło powstawać coraz więcej gier jednak integrację środowiska graczy komputerowych utrudniał mocno brak możliwości łatwego łączenia się w drużyny, pozostawały jedynie sieci LAN. Dopiero popularyzacja internetu wykładniczo przyspieszyła rozwój społeczności graczy eSport'ów. Pod koniec 2000 roku w Korei został rozegrany pierwszy profesjonalny turniej eSport World Cyber Games pula nagród wyniosła $200 tys. W 2002 Blizzard stworzył kultowego Warcraft III Reign of Chaos a na rynku gier zespołowych królowały strzelanki FPP: Quake III, Unreal Tournament i pierwsza wersja Counter Strike. W roku 2003 we Francji zostały rozegrane pierwsze oficjalne Mistrzostwa Świata Sportów Elektronicznych ECWC, zawodnicy rywalizowali właśnie w tych 4 grach.

Z roku na rok e-sport bije kolejne rekordy i tak w 2015 roku rozegrano turniej z największą pulą nagród. Lawinowy wzrost zainteresowania eSportem powoduje niesamowity wzrost w liczbie turniejów i wysokości nagród. Jeszcze w 2012 roku łączna pula nagród z całego roku wynosiła 13 mln. dolarów a podczas jednego turnieju w 2015 The International w grze DOTA 2 do podziału było już ponad aż 18 milionów dolarów!

Wysokość nagród w e-Sporcie na przestrzeni lat
Wzrost fanów e-sportu
Turniej Counter-Strike ESL One, zdjęcie Helena Kristiansson

Profesjonalizacja w e-sporcie postępuje każdego dnia. Dziś żaden szanujący się, czołowy gracz nie pozostaje bez podpisanego kontraktu z zespołem i sponsorami. Mnożą się federacje organizujące turnieje. O ile pierwsze turnieje odbywały się w małych pomieszczeniach, bez publiczności i wielkich nagród, tak sport elektroniczny zbudował sobie taką markę, że podczas finałowych zmagań Worlds 2015 rozgrywkę w League of Legends na żywo na stadionie w Seulu obserwowało 100 000 kibiców, stream w internecie 32 miliony! Do najpopularniejszych federacji należą ESEA, CEVO, FaceIt, w których zwycięzcy mogą liczyć na 40–60 tysięcy dolarów, a drugie tyle znajduje się w puli nagród dla pozostałych ekip.

(Otwarcie mistrzostw w League of Legends w Seulu 2015 rok)

Zawodowy a rekreacyjny e-sport

Każda kariera e-sportowca zaczynała się podobnie. Od dziesiątek godzin spędzanych przed ekranem jedynie dla czystej satysfakcji, chęci rywalizacji czy też zabicia czasu. Graczy można podzielić na zawodowych i rekreacyjnych. Do grona tych drugich zalicza się praktycznie każdego, kto w miarę regularnie grywa online. To jak z bieganiem czy inną dyscypliną: każdego, kto próbuje sił można nazwać pasjonatem czy też amatorem w swojej dziedzinie, natomiast tylko nieliczni są w stanie robić to zawodowo.

Sama profesjonalizacja graczy nie jest niczym dziwnym. Przy takim tempie rozwoju e-gammingu to kolejny krok do przodu. Jak to wygląda? Najlepsi gracze są członkami zespołów. Jedni po to, by rywalizować w grach wieloosobowych, inni wybrali szyldy, by mieć większe szanse na przebicie oraz pieniądze od sponsorów.

Turnieje e-Sports przyciągają dziesiątki tysięcy fanów
Turnieje e-Sports przyciągają dziesiątki tysięcy fanów

Jak podkreślają profesjonaliści, z samego e-sportu można się już utrzymać, choć ta sztuka udaje się na razie tylko nielicznym. Do tego potrzebni są przede wszystkim sponsorzy, bowiem regularne przelewy z ich kont gwarantują zawodnikom niezależność. Wielu z nich podkreśla, że o ile sytuacja coraz bardziej się poprawia, tak nagrody przyznawane na turniejach są jedynie dodatkiem do stałej pensji, którą otrzymują od zespołów. Ile można zarobić na takim sukcesie? Sumy z reguły są pięciocyfrowe, jednak im wyższy poziom, tym lepsze pieniądze. Na nikim wrażenia nie robi już nagroda o wysokości miliona dolarów dla drużyny, bowiem w największych turniejach jest to już standard. Mało?

Profesjonalni sportowcy codziennie odbywają treningi, koncentrują się na swojej dyscyplinie i nie muszą martwić się tym, czy pasja wyżywi ich rodziny. Czy w eSporcie jest podobnie? Coraz bardziej! Zrzeszeni w zespołach gracze mają pełen komfort. Sponsorzy zapewniają im spokój i niezależnie od osiąganych wyników (do pewnego stopnia) gwarantują stałe wypłaty każdego miesiąca. Średnia pensja e-sportowca wynosi około 2,5 tys. dolarów miesięcznie. Całkiem nieźle. 

Lista graczy z największymi wygranymi wg. E-Sports Earnings:

  1. Peter Dager "ppd" $2 092 025 (DOTA2, USA)
  2. Saahil Arora "UNiVeRsE" $2 085 114  (DOTA2, USA)
  3. Kurtis Ling "Aui_2000" $1 883 464  (DOTA2, Kanada)
  4. Clinton Loomis "Fear" $1 857 059  (DOTA2, USA)
  5. Sumail Hassan "SumaiL"  $1,761,853.34  (DOTA2, Pakistan)
  6. Zhang Ning "xiao8" $1 662 202 (DOTA2, Chiny)
  7. Chen Zhihao "Hao" $1 574 790 (DOTA2, Chiny)
  8. Jiao Wang "Banana" $1 217 250  (DOTA2, Chiny)
  9. Zhang Pan "Mu"  $1 205 654 (DOTA2, Chiny)
  10. Wang Zhaohui "SanSheng" $1 205 274 (DOTA2, Chiny)

Najlepszy z Polaków Filip Kubski "neo" znajduje się w globalnym rankingu na 81 miejscu. Natomiast jeżeli spojrzymy wyłącznie na klasyfikacje gry Counter-Strike: Global Offensive to Polak plasuje się na wysokim 13 miejscu.

Dzień e-sportowca nie różni się wiele od tradycyjnego sportowca. Aby dostać się do światowej czołówki, gracz musi poświęcić tysiące godzin na trening, a po osiągnięciu odpowiedniego poziomu i tak nie może przestać się rozwijać. Kluczowa kwestia to trening pamięci mięśniowej. To grupa ruchów, które wykonywane są po pewnym czasie zupełnie nieświadomie. Występują bowiem tak często, że gracz przestaje zwracać na nie uwagę, wykonuje je automatycznie, mechaniczne. W grach komputerowych, przede wszystkim z gatunku FPS, zręczność odgrywa decydującą rolę. Im szybsza decyzja i ruch, tym większa szansa na sukces.

Poza kwestią umiejętności, arcyważna jest praca w grupie. Jako że większość gier prowadzona jest w trybie rozgrywki wieloosobowej, potrzeba wielu godzin na zgranie się zespołu, opracowaniu odpowiednich taktyk i strategii na turnieje. W profesjonalnych zespołach zatrudniani są różni trenerzy – od przygotowania fizycznego, poprzez taktyków po trenerów mentalnych.

Ranga wydarzeń jest tak duża, że zaczynają powstawać narodowe ośrodki regulujące e-sport. Prekursorem w tej dziedzinie jest Korea Południowa, która stworzyła swoje… ministerstwo! Rząd kontroluje e-sports, a najlepsi gracze są w tym kraju celebrytami, kiedy osiągną poważny sukces na międzynarodowej arenie. Czołowi gammerzy eSportu w Polsce przestrzegają przed złudnym postrzeganiem rzeczywistości.

- Oczywiście zarobki uzależnione są od wyników, jeżeli nie prezentuje się stałej formy w granicach Top 4-5 świata, to nie ma co myśleć o dobrej stałej pensji.

- mówi Wiktor “TaZ” Wojtas, drugi najlepiej zarabiający w e-sporcie Polak w historii.

- W naszym kraju brakuje wsparcia dla najlepszych zawodników. Nie mamy organizacji z prawdziwego zdarzenia, dlatego gracze często zmuszeni są reprezentować drużyny zagraniczne.

- dodaje.

Do najpopularniejszych zespołów w świecie e-sportu należą: evil Geniuses, newbee, Mineski DOTA, The Alliance, Gaming vici, Gaming LGD, Virtus.Pro, Frnatic, Ninja in Pyjamas, EnVyUS, SK Gaming, Natus Vincere.

Najpopularniejsze gry e-sportu

Zawodnicy na całym świecie rywalizują w setkach tytułów gier. Jak w klasycznym sporcie, granie w niektóre z nich może opłacić się bardziej. Do grona najpopularniejszych gier należą:

  1. Dota 2 - kontynuacja legendarnego moda Warcraft III, Defense of the Ancients (DotA), wieloosobowa zręcznościowa gra z pogranicza RPG. Celem jest zniszczenie obozu wroga. W grze biorą udział dwie drużyny graczy (maksymalnie 5 osób w zespole). Każdy z graczy ma jednego bohatera, który zbiera punkty doświadczenia. Gra kończy się w momencie unicestwienia wroga.
  2. LoL – League of Legends, gra strategiczna czasu rzeczywistego z ograniczoną liczbą graczy; rywalizują dwie drużyny, które walczą ze sobą na arenie. Powstała dopiero w 2009 roku, a już jest jedną z najpopularniejszych gier na świecie. Gra polega na pokonaniu drugiej drużyny, a każdy z graczy dysponuje w grze jedną z 128 różnych postaci. W rozgrywce gracze zdobywają złoto zabijając stwory, rywali oraz niszcząc ich wieże obronne. Uzyskany surowiec wykorzystywany jest do kolejnych zakupów magicznych przedmiotów.
  3. StarCraft 2 - umieszczona w relacjach Sci-Fi strategia czasu rzeczywistego. Gra toczy się w XXV wieku i jest potyczką trzech gatunków: terran, zergów oraz protossów. StarCraft II stał się najszybciej rozpowszechnianą grą RTS wszechczasów. Sprzedaż gry przekroczyła 6 mln egzemplarzy.
  4. Counter Strike – kultowa gra z gatunku FPS (first-person shooter), gdzie ścierają się ze sobą dwie grupy - terroryści oraz antyterroryści. Zadaniem antyterrorystów jest powstrzymać rywali przed podłożeniem bomby. Gra kończy się również w momencie unicestwienia całej drużyny.
  5. CS:GO (Counter Strike: Global Offensive)kontynuacja klasycznej odmiany CS, zasady się nie zmieniły, jednak zupełnie inna jest topografia map i miejsc.
  6. Warcraft III – strategia czasu rzeczywistego; gracze mają do wyboru 4 różne cywilizacje: ludzi, nieumarłych, orków bądź elfy. Zadaniem gracza jest zniszczenie pozostałych wrogów.

Turnieje e-sportu

Jednym z pierwszych znaczących turniejów w e-sporcie był World Cyber Games, który rozgrywany był od 2000 roku w Korei Południowej. Jego następcą został Electronic Sports World Cup, który ma miejsce we Francji.

W ostatnich latach największą popularnością cieszą się zawody CPL World Tour, które zostały rozlokowane w 10 miastach na całym świecie. Innowacyjność wykorzystywanych podczas zawodów technologii robi wrażenie, a najlepsi gracze w poszczególnych kategoriach mogą liczyć na nagrody rzędu miliona dolarów!

Zawody najwyższej rangi odbywają się także w Polsce. Po sukcesach Intel Extreme Masters Katowicki Spodek na stałe zagościł w kalendarzu turniejów. W 2014 roku podczas finałowego dnia starć w CS:GO spotkanie na żywo oglądało aż 12 tysięcy widzów! Do rekordu było daleko. W tym samym roku w Seulu podczas finałowych zmagań mistrzostw w League of Legends na stadionie zgromadziło się 45 tysięcy fanów!

Już w dniach 4-6 marca w Polsce odbędzie się kolejna edycja prestiżowych zawodów Intel Extreme Masters 2016 z pulą nagród $500 000. W tym roku w katowickim spodku kibice obejrzą rywalizację zespołów CS:GO, League of Legends oraz StarCraft II. Zmagania zawodników śledzić można będzie m.in na cybersport.pl a typować u bukmacherów. Zobacz najlepszych bukmacherów do obstawiania eSportów.

Klasyfikacja gier e-sport pod względem łącznej puli nagród:

  1. DOTA 2 - 568 turniejów na całym świecie - łączna pula nagród: ponad 56 mln $
  2. League of Legends - 1664 turniejów na całym świecie - łączna pula nagród: ponad 26 mln $
  3. StarCraft II - 3445 turniejów na całym świecie - łączna pula nagród: ponad 18 mln $
  4. Counter-Strike - 571 turniejów na całym świecie - łączna pula nagród: ponad 10 mln $
  5. CS:GO - 1339 turniejów na całym świecie - łączna pula nagród: ponad 10 mln $

Jak widać w powyższym zestawieniu zdecydowanie króluje DOTA 2 i LoL.

Narodowości graczy eSportów z największym zyskiem z wygranych w turniejach:

Polski e-sport

Choć Virtus.Pro nie jest tak naprawdę polskim zespołem (swoją siedzibę ma w Rosji), to zdecydowanie najpopularniejszy team w naszym kraju gdyż w sekcji Counter Strike występują sami Polacy. Sekcja zajmująca się grą w CS:GO istniała od 2012 roku jednak wcześniej w CS nie osiągała żadnych sukcesów. Dopiero gdy pięciu najlepszych polskich graczy Counter Strike dołączyło do teamu 25 stycznia 2014 roku i 2 miesiące później wygrało turniej Intel Extreme Masters w Katowicach w 2014 roku sekcja CS'a Virtus.Pro została uznana za jedną z najlepszych na świecie. Dzięki sukcesowi Polaków w Katowicach informacja o zawodach w e-sportach dotarła do świadomości polskiego odbiorcy masowego, który w tamtym okresie mógł po raz pierwszy zetknąć się z pojęciem e-sportu.

Polska drużyna Virtus.Pro Counter Strike:CO
Polska drużyna Virtus.Pro Counter Strike:CO

W szerokich mediach polscy gracze e-sportu nie są traktowani jak celebryci i gwiazdy, ale z pewnością mają swoje stałe grono fanów, które rośnie z dnia na dzień. Tak jak dzieci biegające po boiskach marzą by być kolejnym Robertem Lewandowskim bądź Grzegorzem Krychowiakiem, tak ich odpowiednikami są Pasha, Neo czy Snax, członkowie Virtus.Pro.

Gracze tej popularnej grupy nie muszą martwić się o codzienne życie, bowiem ich utrzymanie leży w gronie sponsorów zespołu. Na swojej popularności mogą jednak dodatkowo zarobić. Chociażby dzięki datkom od innych współgraczy. Za takie uznaje się zakup specjalnych nakładek na broń w grze czy też klasyczna dotacja. Dzięki jednemu użytkownikowi Jarosław „Pasha” Jarząbkowski wzbogacił się o niemal 100 tys. złotych! Wystarczył jeden przelew od zamożnego fana z Emiratów Arabskich.

Największy sukces i jednocześnie przeżycie dla polskich zawodników to wspomnienie turnieju w Katowicach w 2014 roku. Podczas turnieju najwyższej rangi (odpowiednika mistrzostw świata, których w e-sporcie raczej się nie rozgrywa) okazali się bezkonkurencyjni. Łącznie transmisje z tego turnieju oglądało 8 785 740 widzów na całym świecie.

W 2015 roku telewizja Polsat Sport przeprowadziła transmisje z turnieju World Championship w grze League of Legends, a to pokazuje zainteresowanie e-sportem w Polsce rośnie.

Co ciekawe, wielkim fanem gry Counter-Strike jest Jerzy Janowicz, który w listopadzie minionego roku pochwalił się zdobyciem sprawności Global Elite. Grając w trybie turniejowym to najwyższa ranga w grze. W ten sposób polski tenisista zdradził swoje kolejne talenty.

Obecnie to właśnie gra w CS:GO jest najbardziej opłacalnym e-sportem dla polskich graczy. Tak wygląda pierwsza piątka zawodników z najwyższymi zarobkami pochodzącymi z tytułów wygranych w turniejach:

  1. Filip Kubski “neo” $300 566 (Counter-Strike:Global Offensive)
  2. Wiktor “TaZ” Wojtas $297 106 (Counter-Strike:Global Offensive)
  3. Jarosław Jarząbkowski "pasha" $200 867 (Counter-Strike:Global Offensive)
  4. Paweł Bieliński "byali" $151 994 (Counter-Strike:Global Offensive)
  5. Janusz Pogorzelski "snax" 148 334 (Counter-Strike:Global Offensive)

eSport w zakładach bukmacherskich

Wraz z rosnącą popularyzacją e-Sportu, liczbą czynnych profesjonalnych graczy a co najważniejsze kibiców liczonych na całym świecie już w setkach milionów, eSportem zainteresowali się bukmacherzy. W chwili obecnej zakłady na eSport nie są jeszcze dostępne u wszystkich  bukmacherów ale możemy wyróżnić zdecydowaną czołówkę bukmacherów na sporty elektroniczne. Oto najlepsi bukmacherzy eSport:

 

Ostatnia aktualizacja
W przypadku znalezienia błędu lub potrzeby aktualizacji prosimy o komentarz lub kontakt.

Skomentuj artykuł e-Sport

Możesz komentować bez zalogowania jako anonimowy gość.
Zaloguj się w serwisie aby mieć dostęp do odpowiedzi, móc edytować i usuwać swoje komentarze. Zalogowani użytkownicy nie muszą weryfikować się poprzez captcha. Nie masz konta? Zarejestruj się w 10 sekund.

Dodaj post Dodaj komentarz Jak wstawiać zdjęcia linki itp... Powiększ pole

Artykuły

Przeczytaj też pozostałe artykuły z kategorii pordnika typera Dyscypliny sportowe:

Nie znalazłeś poradnika bukmacherskiego, którego szukasz? Napisz nam o tym, jeżeli przygotujemy go to otrzymasz 10 PLN.